söndag 10 november 2013

En novemberhelg

Den här sista helgen innan jag börjar jobba igen åkte Jonas och jag till stugan för att tömma vattnet och se över allt innan vintern rasar in. Egentligen skulle vi ha åkt upp i samband med lovet i förra veckan, men jag kände mig inte riktigt så pigg då.

Det var regnigt och mörkt när vi körde upp, men ändå vackert på sitt sätt. Även om det är 30 mil att köra tycker jag att landskapet är så varierande och alltid lägger man märke till något nytt.

I Nybro stannade vi till på en loppis, RIA:s Mångt & Mycket. I min fantasi skulle här vara fullt med fynd nu när alla sommarstugeägare kanske inte är lika frekventa som i juli månad, men icke. Det här var det finaste jag kunde hitta, men inget som fick följa med hem.

Strax innan vi kom fram till stugan stötte vi på en tjädertupp och tre tjäderhönor. Jag hade världens fotoläge, men blev så nervös att jag knappt hittade avtryckningsknappen. Den här suddiga bilden var allt som blev. Hönorna hann att flaxa iväg innan jag fick ordning på pekfingret.

Simone drog förbi även här. En av fyra stycken flera hundra år gamla ekar som står intill vår tomtgräns finns inte mer.
Sorgligt. Nu ligger den som ett stort dinosaurieskelett i skogen.

Det blev mörkt fort, men det var både mysigt och stämningsfullt och i pannlampans sken satt jag sedan och bläddrade igenom en hel gammal årgång av Antik & Auktion (2008). De kändes som nya, hade glömt bort varenda artikel.

Idag innan vi körde tillbaka i novembermörkret plockade vi en mängd sådana här små finingar. Jonas frågade vad mitt liv skulle vara utan trattisar. Enkelt svar,  ABSOLUT INGET. Svampplockning är nästan det roligaste jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar