tisdag 31 december 2013

Summering

Det är väl dags att fundera lite över vad 2013 var för ett år.

I och med att jag startade bloggen började jag att se världen och livet i bilder. Jag har aldrig förr intresserat mig för att fotografera, har varit mer en ordmänniska, men nu tycker jag det är roligt att ta bilder. Det har nästan blivit ett nytt intresse.



Det blev ett riktigt stugår och det känns bra att vi kommit iväg till Småland minst en gång i månaden under våren, sommaren och hösten. Stugan är lika med avkoppling, lugn och givetvis natur, natur, natur och jag är så glad över att vi har den.


Våra killar har blivit stora, 15 och 18 år. De börjar alltmer att leva sina egna liv och vi har lämnat dem hemma i Malmö när vi tagit våra turer till stugan och de inte alltid velat följa med. Det är lite sorgligt, men också en frihet att göra vad man själv vill (för dem också :)). Som att följa små stickvägar (utan gnäll) på väg hem från stugan. Men allra roligast är det när de är med, trots allt. Och jag ser att yngste sonen har växt minst en decimeter sedan den här bilden togs.







Jag har sökt efter mina rötter, funderat mycket på vart jag kommer ifrån, varför jag är den jag är. En majhelg cyklade jag runt halva hemstaden för att leta efter min historia. Jag tror att jag fann något då, för jag känner mig liksom lugnare inom mig.



Jag har umgåtts ovanligt mycket med min familj och släkt. Det hör nog ihop med att jag sökt efter mig själv på något sätt, men jag tänker att fortsätta med det. Moster, fastrar, morbror, farbröder, kusiner, kusinbarn och givetvis mamma, pappa och brorsan. Alla har ni gett gett mig positiva minnen (som tennis i Skummeslöv, midsommarafton hemma i vår trädgård m.m.) och pusselbitar till mig själv och jag tycker så mycket om er allihop. Och alla vänner givetvis, ni är oumbärliga och så betydelsefulla.




2013 var ett riktigt loppisår, men nu under hösten har lusten och framför allt behovet av saker avtagit. Det är ganska skönt, men också lite tomt. Jonas och jag har ju haft det som ett gemensamt intresse och vi har verkligen gjort många roliga fynd.






Och så lilla Ella, vår fina hund, som gör varje grå vardag till något alldeles extra och som får mig att gå ut i ur och skur (inte när det är för regnigt, då vägrar hon) utan att klaga. Som älskar skogspromenader lika mycket som jag gör och som var min bästa vän när jag var sjukskriven i höstas och fick ut mig i friska luften och som låg tätt bredvid mig i soffan när jag var tvungen att vila.

Jag hann att kreera en del också, bland annat provade jag på betonggjutning för första gången. Det var nästan roligare att leta efter alla byttor och behållare och planera hela aktiviteten som att gjuta, och resultatet blev kanske så där. Men det är alltid lika roligt att skapa något, oavsett!




Och så Jonas förstås. Vilket bra år vi har haft och vad många fina och roliga utflykter vi har gjort tillsammans. Alla skogsturer i Småland, alla loppisturer i Skåne, alla promenader med Ella och alla upplevelser och minnen som vi delar överhuvudtaget som här med din egenkonstruerade dusch i stugan.


Snart börjar nyårsfesten! Nu får vi se vad det nya året bjuder på. Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar