söndag 26 maj 2013

Har du sett Motala har du sett världen!

Det här blir det sista inlägget från Motala för den här gången. Som sagt, min uppväxtort som jag lämnade i tjugoårsåldern för att uppleva något annat i världen. Då tyckte jag det var en trist och inskränkt småstad. Nu tycker jag att det är den finaste staden som finns, nästan. I alla fall i maj månad. Motala påminner på många sätt om min nuvarande hemort, Malmö. Det är något med mentaliteten. Jag stöter då och då på flera gamla Motalabor som liksom jag har rotat mig där. Kanske just för att det kändes hemtamt, men större, lite mer spännande och lite närmare den så kallade kontinenten som alla pratar om, men som man sällan åker till ändå. I Malmö finns det ett ordstäv som lyder "Har du sett Malmö har du sett världen", fast på Malmöitiska då... Jag tror att min pappa skulle kunna säga detsamma om Motala. Han är en inbiten Motalabo med stark kärlek till bygden. Varför åka därifrån?  För min del var jag tvungen att ta mig därifrån för att förstå och inse det. I Motala finns det mesta.
Ser ni likheterna? Med lite god vilja...?

Eiffeltornet, Paris, Frankrike

Stratford upon Avon, England

Brooklyn, New York, USA

Dalarna, Sverige

Toscana, Italien









Tallinn, Estland
Här är i alla fall en campare som verkar ha förstått det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar